nanti aku masuk syurga ker neraka?

 AIDILADHA   

Sambutan Aidiladha kelihatan sedikit suram bagi aku,kelas tetap diteruskan seperti biasa dan kali ini merupakan kali ke-3 aku menyambut Aidiladha di bumi Nizhny Novgorod ni.Nak mengatakan terlalu rindu untuk beraya di Malaysia,erm….rasanya takdelah sangat,nak kata tak rindu,erm…macam adalah jugak sedikit sebanyak rasa rindu tu.Kurang pasti dengan perasaan sendiri.Mungkin itulah jawapan terbaik bagi persoalan tersebut.

ISLAM

      Bila menyebut tentang Islam,yang pasti,Islam ni bukanlah seperti kuih.Ambil bahagian yang kita nak dan buang bahagian yang kita tak nak.Menjadi tanggugjwab kita bagi menerima dan mengamalkan Islam secara menyeluruh.Mungkin diri sendiri masih belum mampu untuk menjadi seorang Islam yang baik,namun sama-samalah kita mencuba,berusaha dan terus mengerah segala keringat yang ada dalam memperbaiki diri dari masa ke masa.Terasa diri ni masih terlalu banyak nista yang terpalit.Insyaallah akan mencuba untuk terus memperbaiki diri.Mungkin untuk melakukan perubahan secara mendadak ,aku masih belum mampu rasanya.Namun,dari masa ke masa perubahan perlu dilakukan walaupun sedikit.Terlalu pedih rasanya azab neraka kan.Huhu.

AKU DAN ORANG LAIN

       Sedikit renungan untuk memperingati diri sendiri yang serba kekurangan lagi hina dan juga untuk orang-orang yang berminat untuk membuka hati bagi menerima kebenaran risalah Allah:

 

Firman-firman Allah SWT yang bermaksud:

Apa sahaja yang Rasul memberikan kepada kamu, maka ambillah. Dan apa sahaja yang dia (Muhammad) melarang, maka jauhkan darinya….

[Al Hasyr: 7]

Dan apa sahaja yang dia (Muhammad) ucapkan itu, sesungguhnya bukanlah bersumber daripada hawa nafsunya, melainkan wahyu yang diwahyukan (kepadanya).

[An-Najm: 4]

Jadi adakah hanya sebahagian sahaja yang kamu ambil dari Kitab itu yang kamu percayai, dan kamu menolak bahagian lainnya? Apakah ganjaran dari kalangan kamu yang melakukan yang demikian selain dari kehinaan di dunia? Dan di Hari Akhirat kamu akan dikenakan siksa yang amat berat..…

[Al-Baqarah: 85]

Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada Allah dan rasul-rasul-Nya, dan bermaksud membeza-bezakan antara (keimanan kepada) Allah dan rasul-rasul-Nya, dengan mengatakan: ‘Kami beriman kepada yang sebahagian dan kami kafir terhadap sebahagian (yang lain)’, serta bermaksud (dengan perkataan itu) untuk mengambil jalan (tengah) di antara yang demikian (iman atau kafir), merekalah orang-orang yang kafir sebenar-benarnya. Kami telah menyediakan untuk orang-orang yang kafir itu siksaan yang menghinakan.

[An-Nisaa’: 150-151]

“…..Barangsiapa tidak memutuskan perkara (hukum) menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang kafir.”

[Al-Maa-idah: 44]

“……Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.

[Al-Maa-idah: 45]

 Hai rasul sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu dan jika kamu tidak kerjakan (apa yang diperintahkan itu beerti) kamu tidak sampaikan risalah-Nya.

 [Al-Maaidah ayat 67]

 “Sesungguhnya orang-orang yang menyebunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan yang jelas dan petunjuk setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam al-Kitab, mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula) oleh semua (makhluk) yang dapat melaknati.

[Al-Baqaroh ayat 159]

 

 

Rasulullah bersabda:

 

Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, dia hendaklah dia berusaha mencegahnya dengan tangannya, sekiranya dia tidak mampu (berbuat demikian) hendaklah dia mencegahnya dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu (berbuat demikian) hendaklah dia mencegahnya dengan hatinya dan demikian itu adalah iman yang paling lemah.

[Hadis RiwayatMuslim daripada Abu Said al-Khudri]

Wahai manusia sesungguhnya Allah berfirman kepada kamu; “Perintahkanlah (manusia melakukan) maaruf dan tegahlah (mereka daripada mungkar, sebelum (sampainya masanya) kamu berdoa kepada-Ku tetapi Aku tidak memperkenankannya, kamu meminta (sesuatu) kepada-Ku tetapi Aku tidak memberikannya kepadamu, (perintah dan tegahlah) sebelum (sampai masanya) kamu minta pertolongan-Ku tetapi Aku tidak menolong kamu.

[Hadis Riwayat Ibnu Majah]

Demi Zat yang jiwaku dalam kekuasaan-Nya, kamu mestilah menyerukan kepada kemakrufan dan mencegah daripada kemungkaran, ataukah Allah SWT akan menurunkan siksa dari sisi-Nya kepada kamu, sehinggalah apabila kamu berdoa, maka Dia tidak akan mengabulkan doa kamu.

[Hadith Riwayat At-Turmizi daripada Huzaifah Al-Yaman]

Sesungguhnya Allah tidak menilai ke atas rupa kamu serta harta kekayaan kamu, akan tetapi Dia hanya menilai hati dan amal perbuatan kamu.

[Hadith Riwayat Muslim dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah]

Islam mula tersebar dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing

[Hadith Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah r.a]

 

Mereka itu berkelompok (hizb) Allah, Ingatlah bahawa kelompok Allah itulah yang pasti menang

[Al-Mujadilah ayat 22]

Apabila kamu ditolong oleh Allah, maka tidak akan ada yang sanggup mengalahkan kamu. Maka siapakah yang dapat menolong kamu setelah (pertolongan) Allah? Dan kepada Allah lah orang-orang beriman hendaklah bertawakkal.

[Ali Imran: 160]

 

 

      Bila baca,bila renung,bila faham,hati mungkin sedikit sebanyak akan tercuit.Rasa tersentuh,namun untuk berubah dan  menerima sepenuhnya apa yang diperintahkan mungkin sedikit susah atau mungkin juga terlalu susah sebenarnya.Bukan kerana apa yang diperintahkah itu susah,namun disebabkan hati telah terdidik untuk susah melaksanakan perkara tersebut.Iman didada mungkin masih senipis kulit bawang atau mungkin lebih nipis dari itu.Semoga Allah akan terus menolong aku dalam cuba memperbaiki diri.Semoga Allah terus memberi peluang kepadaku untuk terus melakukan perubahan yang perlu aku lakukan sebelum terlambat.

p/s:mungkin arini,mungkin esok atau mungkin sekarang ini,kematian bakal menjelma….agak-agak kalau dalam keadaan sekarangla,neraka ker syurga tempat kembali??

-sekadar memuhasabah diri sendiri-

 

    

 

 

4 thoughts on “nanti aku masuk syurga ker neraka?

  1. =)
    sem0ga kite sume digolongkan dlm golongan2 yg baek2..

    btw..ape cite surgery? setel??
    gile chekgu tuh weyh..
    bapak ah byk gile die tnye..
    da macham nk exam pulek ak ase..
    wuwu~

  2. tulah harap-harapnya,aku tulis benda-benda macamni bukan nak ‘poyo’ baik ker ape.sekadar nak mengingatkan diri sendiri dan kalau ada sesiapa yang nak sama-sama ambil manfaat,maka silakan.Ok je surgery,takde masalah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s