Malaysian NighT,DIOLAH KEMBALI DENGAN BAHASA YANG LEBIH BAIK(for muslim only,maaf ayat mungkin menyinggung perasaan tapi stand aku tetap tak berubah)

Terlebih dahulu saya meminta maaf sekiranya post ini mencetuskan perasaan marah dan/atau tidak puas hati dalam kalangan sesetengah pihak.(ARTIKEL INI TELAH DIOLAH KEMBALI,SAYA MENGAKUI KESILAPAN PENGGUNAAN BAHASA YANG KASAR PADA ARTIKEL YANG TERDAHULU,SAYA MINTA MAAF)

Apa yang ditulis melalui post ini adalah dari pandangan dan pemerhatian peribadi saya.

Mungkin cara saya agak kasar, namun saya yakin apa yang saya nyatakan adalah benar. Sama ada anda mahu menerima atau tidak apa yang saya nyatakan, terpulang kepada anda.

Sekali lagi, saya memohon maaf atas cara saya. Namun, saya sama sekali tidak akan menarik balik penulisan saya ini. Sebarang komen hendaklah ditujukan kepada isi penulisan ini, manakala komen yang menyerang peribadi saya tidak akan saya siarkan. Harap maklum.(utk yang muslim jer,bagi yang non-muslim harap jangan tersinggung,saya tidak arif tentang apa yang dibolehkan dan yang tidak boleh dalam agama kamu,saya sekadar bercakap utk yang Islam sahaja)(HANYA UTK ORANG ISLAM SAHAJA PERKARA INI DITUJUKAN,HARAP FAHAMLA BAHASA MELAYU KERANA SAYA BANYAK MENERIMA KOMEN MENGHINA AGAMA ISLAM YANG TAK DAPAT SAYA ACCEPT)

3-190

Sudah menjadi satu kebiasaan bagi Academy tempat aku belajar ni,setiap tahun akan mengadakan satu acara yang dinamakan sebagai Malaysian Night.Kebiasaannya majority pelajar yang mengambil bahagian dalam persembahan pada malam tersebut ialah junior 1st Year yang baru datang.Merekalah yang akan menyanyi,berlakon,bersajak dan sebagainya.

Bila kita tengok secara general,acara ni nampak macam biasa jer,takde apa2 yang tak elok pon.Tapi bila kita tengok2 balik,perhati2 balik,erm…bagi aku sendiri acara seperti ni perlu dihentikan segera kerana jelas menyimpang dari agama Islam.

Kenapa aku berkata demikian?

1-Percampuran antara lelaki dan perempuan jelas berlaku tanpa kawalan.

2-Persembahan2 yang diadakan jelas terlalu sekular dan menyimpang dari landasan agama.Bila menyanyi@menari,wujudnya percampuran antara lelaki dan perempuan dan pada ketika2 tertentu ada persentuhan yang berlaku.(siap ada fashion show lagi)

3-Tetamu2 yang hadir jelas tidak menjaga adab.Membuka aurat secara berleluasa.Time tu la kalau yang perempuan, make up bukan main lagi,siap buat rambut,dye rambut,rambut yang biase itam,time Malaysian Night ni la jadi perang la, la,macam2la benda yang mengarut.(YANG ISLAM JER K!)

4-Masa yang tak kena pada tempat nya.Ada ketika jelas tidak menghormati waktu solat,mengambil masa yang lama untuk membuat persiapan,mengambil masa yang lama untuk ditamatkan dan kadang2 bila difikirkan,satu bentuk penganiayaan bagi junior2 yang perlu membuat persembahan pada malam tu.Baru jer diorang datang,nak kena sesuaikan diri lagi,homesick lagi,study anat yang susah lagi(derita fail control pon tak habis lagi) dan macam2 masalah lagi la.

Bagi pihak tertentu,mungkin menganggap benda ni,penting,satu kemestian dan tanggungjawab setiap pelajar.Yerla,adil la kan,setiap orang akan kena,setiap batch akan kena.Tanggungjawab kita la nak tunjukkan budaya Malaysia ni kat cikgu2 Russian ni,yerla,diorang pon berminat nak tengok,berminat nak tahu kan.Yang nak dipersoalkan disini bukanla keadilan,bukan juga tanggungjawab tapi adakah niat akan menghalalkan cara?Niat macam elok la jugak,nak berbaik2 ngan cikgu,nak tunjuk&nak promote Malaysia kan.Tapi…bolehker dengan cara macamtu.

Aku sendiri kurang pastila siapa yang bertanggungjawab dalam menguruskan benda2 ni,orang Islam?Non-Muslim?Bawah MSA?Tu tak kisahla kan.Tapi dari Islamic point of view,bolehkan majlis yang sedemikian diadakan?Sape tukang tanggung dosa ni?Penganjur?Tetamu?Orang yang membuat persembahan?So,bagi benda2 yang tak pasti camni baik tak payah buat jer senang kan.

Nasihat aku kepada budak2 1st Year YANG ISLAM SAHAJA

1-Boikot Malaysian Night!sehinggalah beberapa adjustment dibuat dan diselaraskan dengan kehendak Islam.Boikot!Jangan bagi kerja sama langsung!(BUKAN BOIKOT TERUS)

2-Beramai2 tidak menghadirkan diri pada majlis tersebut.(KALAU TAK UBAH JUGAK TAK PAYAH PEGI)

3-Jangan lakukan apa2 bayaran yang bersangkutan dengan majlis tersebut.(JANGAN BERSUBAHAT)

4-Bertanya dulu kepada orang yang lebih arif dalam agama samada majlis ini adalah majlis halal?majlis haram?majlis maksiat?

Aku sendiri pon,sebenarnya cuba menguatkan diri untuk tidak menghadiri majlis tersebut tapi ade je setan yang menghasut disebabkan oleh kelemahan diri aku sendiri.Sibuk2 dok kata kat orang jangan pergi,jangan pergi,tengok2 aku sendiri pon pergi.Tapi aku hanya ingin menyatakan benda yang sepatutnya kita sama2 buat dan bukannya menyatakan benda yang aku buat disebabkan oleh kelemahan iman aku sendiri.Dengan menulis ni,aku sebenarnya cuba mengingatkan diri aku sendiri apakan yang sepatutnya aku buat.

Bila majlis2 macam ni kan,kita boleh tengokla perbezaannya bila kita buat majlis2 yang berbentuk keagamaan ni:

1-Ramai yang hadir ngan pakaian2 smart2 smuanya tapi bila majlis2 yang Islamic ,siket sangatla yang hadir.

2-Tenaga kerja yang menjayakan ramai tapi bila yang buat majlis2 agama ni macam dah takde muka lain dah,adela mamat2 dua tiga orang ngan minah tiga empat orang.Sampai aku pon dah naik meluat tgk muka diorang,macam dah takde muka lain.Tapi bila M’sian Night ni ‘deco’ aje dah berapa banyak duit belanja.Bukan main lagi kalo bab2 berhibur ni.

Aku bukanla nak katakan bahawa berhibur ni tak boleh langsung tapi biarlah kena pada tempatnya,kena pada masanya dan kena kepada orang2 yang menghadirinya.

Hati Yang Bosan Akan Menjadi Hati Yang Mati.

Islam ni bukanlah agama yang membelakangkan fitrah manusia tapi tidak juga menghalalkan hiburan yang melampau2.Dok terkinja2 atas pentas tu buat apa,a,ada yang sanggup memperbodohkan diri sendiri.Cukup2la kot buat benda2 camtu.Jangan dok tiru sangatla benda tak molek  tu.(kalu bendo2 hok tok molek gak cepat bena niru nih,jange dok wak sumbak gitu mo gak)

Aku sendiri taktau dahla nak cakap apa ngan acara2  camni,ape yang aku boleh cakap kan,kita tukar jerla namanya,janganlah letak nama Malaysian Night,wat malu Negara aku jer,kita buat nama Maksiat Night!!!ok tak?Pastu dalam kad jemputan n promosi tu kita tulis la,(HANYA UNTUK ORANG ISLAM YANG TERLIBAT SAHAJA,TAK LARAT DAH NAK JAWAB KOMEN NON-MUSLIM YANG TAKTAHU PASAL ISLAM NI,JGN ANDA IGT SMUA BENDA YANG ORANG ISLAM BUAT DIBOLEHKAN OLEH ISLAM,TENGOK WAHAI2 ORANG ISLAM!APE YANG TELAH ANDA BUAT???ANDA TIDAK MENUTUP AURAT DAN ADA YANG TERSILAP FAHAM BAHAWA TIDAK MENUTUP AURAT BOLEH DALAM ISLAM,ANDA BERCAMPUR LELAKI DAN PEREMPUAN DAN ADA YANG MENGANGGAP ITU DIBOLEHKAN OLEH ISLAM,ANDA SILALAH TANGGUNG AKIBAT PERBUATAN ANDA DI DEPAN ALLAH NANTI)

MAKSIAT NIGHT!MAKSIAT NIGHT!MAKSIAT NIGHT KEMBALI LAGI!!

SEMUA YANG BERMINAT DENGAN HIBURAN MELAMPAU DIJEMPUT HADIR!

DATANG BUAT MAKSIAT!SAPE TAK DATANG RUGI!NANTI TAK DAPAT DOSA!!

Selagi tak adjust majlis tu sesuai ngan kehendak Islam,memang patut sangatla tukar nama,tak melambangkan Malaysia langsung Malaysian Night tu.Bila sebut Malaysia,agama rasminya Islam.Takkanla Islam camtu?

Kepada pihak2 tertentu,jadikanla Malaysian Night ni satu acara halal,aku pon seronok dan sangat bangga ngan Malaysia.Seronok jugak sekali sekali tengok orang menyanyikan lagu Melayu,buat tarian tradisional kan,yerlakan dok jauh dari Malaysia.At least malam tu terubatla jugak rindu di hati kan?Terhibur jugak hati.Hiburan yang sekadarnya sahaja…”sa’atan,sa’atan,sa’atan’’….(Sekadarnya,sekadarnya,sekadarnya)…….

p/s:rindukan Malaysia,sayangkan Malaysia,bangga jadi rakyat Malaysia,bangga dengan adat dan budaya Malaysia yang sebenar!:(

(JANGAN BUAT2 TAK FAHAM,SELURUH ISI KANDUNGAN DITUJUKAN BAGI YANG BERAGAMA ISLAM SAHAJA,KERANA ISLAM MEMANG LARANG BENDA TU,SAYA TAK MENGHINA AGAMA LAIN.HARAP HORMATI ISLAM JUGA,YANG BUKAN ISLAM MEMANG TAKKAN FAHAM SELAGI ANDA BUKAN ISLAM,HARAP MAAF SAYA TIDAK MEMPUNYAI BANYAK WAKTU UTK TERUS-TERUSAN MEMBERI PENJELASAN) 

 

 

60 thoughts on “Malaysian NighT,DIOLAH KEMBALI DENGAN BAHASA YANG LEBIH BAIK(for muslim only,maaf ayat mungkin menyinggung perasaan tapi stand aku tetap tak berubah)

  1. Salam…

    Sinario yang boleh dikatakan sama.Sama dari segi matlamat,penganjuran, dana dan kemaksiatannya.Aku dari mula 1st year tidak pernah pergi dan redha dengan majlis seperti ini walaupun malam itu hanya aku seorang di asrama.Isu berkenaan moral dan adap majlis ini pernah aku utarakan semasa perjumpaan dengan ahli MT…ayatnya

    “Sudah berapa kali majlis ini berlangsung,tidak terjual lagikah tarian Msia?Orang luar tidak mesra lagikah dengan dongdang sayang kita? Saya tidak nampak hal ini bukan untuk mempromosikan Msia tetapi lebih kepada satu usaha yang tidak bermoral dan penuh kemaksiatan!,” tercengang orang dalam majlis itu.Berat tetapi perlu kerana jika bukan kita siapa yang mahu tegur?????

  2. Dengan lafaz Bismillah…aku menyatakan yang bahawasanya aku SETUJU sgt2 dgn pemboikotan benda ni~!

    Aku pegi masa 1st year dulu pun sebab terpaksa. “Dipaksa” buat 2 show, satu tu siap dancing2 lagi. Start practice untuk show seawal sebulan sebelum MN. Sungguh membuang masa!

    Atas dasar pengalaman kali pertama itulah, aku sudah tidak selera untuk berkunjung ke MN tahun lepas.

    Masih teringat lagi kontroversi MN tahun lepas. Majlis yang dipenuhi macam2 fitnah dan kemungkaran, boleh pulak start dgn bacaan doa??

    Tahun ni, awal2 lagi aku tanyakan pada salah seorg comittee – “MN tahun ni ada show apa?”. Kalau setakat macam tahun lepas, huh, nasib baiklah aku x pergi.

    Serendah2 iman adalah benci kepada kemungkaran. Kalau kita pun rela hati dan bersikap “lantaklah, tak kisah”, “ala, bukannya ada apa2 pun”, “diorg yg buat, aku pegi je”, agaknya di manalah level iman kita.

  3. =)
    bikinnn pannnnaaaasssssss jek la k0 peja..
    hahaha..
    btw..bt0l gak ape yg k0 ckp tuh..=)
    tp kan peja..
    jgn la ckp sundal nite..
    k0 neh..
    agak2 jugak la k0t kalu nk meneg0..=)
    teg0 el0k2 insya Allah owg akan twime pelan2..=)

  4. tu la kid kan,aku tahun lepas pegi,teruk giler aku,Insyaallah tahun ni tak pi dah…sebab aritu macam wajib p kalo tak silap,dikira kelas la..bla bla bla..cikgu rusia biase r..tapi tu sekadar alasan..takleh pakai..pokok pangkal disebabkan kelemahan iman aku,aku pon pegi.

  5. I can only imagine what some parents would think if they were to read this post. I think many of us innocently go to have a good time and enjoy the food, aside from taking a time out from studies. It has never crossed my mind that this event is regarded with such FILTH by some students. I may not be a Muslim, so I may not know the codes of behavior of Islam but try being fair to us. So far, as I have been to the MN with my friends, the girls are all dressed decently (especially the Muslims) and behave well. And I think it’s very wrong to be so judgemental about the character of others like this. And why are you comparing the hairstyle of students to that of DOGS? Do you realise how degrading that sounds? You make it sound like the MN is the most immoral event you’ve ever been to! WHICH IT IS NOT.

    I know that it’s your blog and you can say whatever you want, but really, this is a very disappointing read. And I can say for sure I’m not the only one disappointed in you Peja. I always thought you were wiser than this.

    And FYI, I have never seen anyone naked at the MN, so please eradicate the phrase ‘Bogel Night’ from your very misleading post. It is so disrespectful and disgusting.

  6. Peja cakap kalau nak kasi komen kene bg yg memberansangkan jer.~!
    MN is MN. Shud it be or shud it not it’s still a big Q here. so guy it’s up to you wether to choose the entertainment then u forget about HIM or you choose HIM n for got about the entertainment…but for me i prefer the intertainmen but NOT to forgot HIM.

    Like RAIHAN said, “berhibur tiada salahnya coz the hiburan is indah”

    Hhuhuh..bukan nak menyokong or membangkang, but x salah if we go to entertain ourself after long year study stuff.

    hehhehe sori kalau ape aku ckp nih bertentangan ngan ape yg peja nak smpaikan.
    it’s just my opinion~! hehhee:P

  7. SOrila yang non-muslim,aku tulis untuk muslim,so,tak perlu kot non-muslim campur,bia yang muslim je marah aku kalau nak marah,stakat ni takde plak berkata apa2..maaf..ni bukan utk non-muslim,maybe silap aku tak tulis kat tajuk..for muslim only

  8. Saje nk menyemak kat blog peja. Hehe.

    @amir: “Hanya pabila salah memilihnya, Membuat kita jadi bersalah” nasyid2 pun, jangan ambik separuh2 je, x aci la. ni ayat sambungan rangkap nasyid raihan tu.

    hiburan tidak salah, tetapi apa yang dilakukan ketika hiburan tu yg menjadi permasalahannya. saya rasa itu yang peja maksudkan.

    @maal: why are u even here, when peja’s post clearly directed to the muslims? u’re not telling us that u’re offended by what he wrote, when what he wrote has nothing to do with u, isnt it? 0_o” (i’m just simply curious)

    and yes, due to our difference in belief, we also have differences in determining “moral”. while for you, drinking/clubbing is still considered as a moral behaviour, and i respect that for u. however, there are a lot of things u consider as “moral”, immoral to us, and i expect u would respect that too.

  9. thanks for indicating then, to whom this article is directed to AFTER reading my comment. should have done it earlier if you did not want unneccessary comments from people like me🙂 carry on and have a field day! regards🙂

  10. and to mr leokid, in case you have not noticed, peja did not label his blog post initially which said FOR MUSLIMS ONLY. Hence my comment. Obviously I wouldn’t have butted in. now that he has changed it, it’s all you can see🙂

    I have utmost respect for Islam, many of my friends are Muslims and I think it’s a beautiful religion. It saddens me to see you write such a comment about clubbing/drinking deemed as moral in my religion. Do you even know which religion I practice? Do you even know if it is considered moral/immoral to do such things in my religion?

    What we do, our codes of conduct may sometimes be different from what our religion preaches. But it is not the fault of the religion itself. So please, be considerate the next time you pass out such a comment.

    now that peja has indicated it’s for muslims, of course I would have no right and no say in this. Apologies for the misunderstandings, carry on with this highly enlightening discussion🙂

  11. Bagus2 maalini,memahami,jangan jadi macam kat m’sia k,non-muslim buat demonstasi,pasal fatwa pengkid itu haram.Fatwa utk muslim je,jgn silap paham,kita saling menghormati la k?

  12. @maal: well then, that’s why i don’t use the word “religion”, i use the word “belief” instead. sorry if i misunderstood u, but i do read urterritorialpissings occasionally, and i respect ur opinion.

    regarding “drinking/clubbing”, i never said that it is considered as a moral behaviour in ur religion. like u said, i don’t even know which religion u practice! =)

    anyway, since peja has already add up the remarks to the title of this post, i guess that should’ve cleared up a lot of things between us. again, i’m terribly sorry if my previous comment ever offended u in any way.

  13. salam.
    nape ko tulis cmni peja?
    sundal?
    apetuh?
    cmne dgn org2 yg innerson jek yg mybe dtg jst 2 enjoy d performance and food.so,itu pun mcm sundal jgk ker?
    aku terasa.as sundal tuh referring to d girls.
    ko nak ckp smue perempuan yg pg tuh pg menyundal ker?
    what bout d boys?[sundal=untuk girls,boys=ape???]
    ini macam penghinaan and kutukan yg melampau.
    aku sebagai seorang perempuan yg pergi untuk MN tiap2 tahun terase.ini bukan mcm makan cili terase pedas ke hape.tp aku menyuarakan perasaan emo kaum perempuan bile ko post perkataan sundal tuh.

    plizz berbudi bahase,beradab dan bertatasusila dalam perkataan2 yg ko tulis.

    setakat ini comment aku.

    sekian,terima kasih.

  14. Teguran diterima,dengan rela hatinya aku telah mengubah perkataan sundal tersebut,ape lagi yang tak kena?sila komen

  15. Maaf sangat2 kepada sesiapa yang terasa dengan perkataan ‘sundal’ tuh,sebabtu la aku letakkan question mark,sebab nak suruh pilih perkataan mana yang paling tepat utk describe malam tu

  16. Asalnya mau tulis dalam English tapi malas la.

    Malam ni I ada exam pharmacology.

    Hal ini sebenarnya boleh selesai dgn baik. Saya percaya saudara Faizal melihat suatu benda yg tak kena dan mahu hal tersebut dicarikan penyelesaiannya.

    Mungkin saya tak tau apa MN tu sebenarnya; sebab saya dok di Mesir ni. Pelaksanaannya saya tak tahu, melihatnya jauh sekali.

    Saudara, sebab apa agama itu diturunkan?

    Sebab kita adalah manusia yg dibutakan tentang hal-hal ghaib. Kita dilahirkan dengan nafsu dan juga akal. Kalau kerana tak ada agama dan anarki berleluasa; mungkin hancurlah, hapraklah hidup kita.

    Sebab itu Tuhan bagi kita agama, sebagai pengawas. Hatta negara pun ada undang-undang, untuk menjaga sesuatu yg BAIK. Sebab itu kita kena patuh. Untuk elakkan daripada kita terjerumus ke tempat buruk dan bila kita sedar, sudah terlewat. Agama dan undang-undang mencegah hal ‘kelewatan’ ini dari berlaku.

    Malaysia, sebuah negara yg dihuni masyarakat yg baik, sopan-santun dan moral. Patutkan kita taruk ‘Barat’ terhadap label dan imej Malaysia itu sendiri? Kadang-kadang majlis yg cuba menampilkan ‘Malaysia’ kelihatan terlampau ke’AMERIKA’an dan ke’BRITISH’an. Di mana Malaysia? Sudah hilang imejnya.

    Kami di Mesir pun ada buat juga. Universiti kami akan anjurkan ‘Youm al-Wafideen’ (Foreigner’s Day). Boleh lihat pelbagai pelbagai budaya dan berkongsi maklumat yg berfaedah pada hari yg didedikasikan buat pelajar asing di Mesir. Tapi kami buat sedikit berbeza. Kami lebih kepada suatu yg berbentuk penerangan. Hiburan juga buat; dikir-barat, zapin, nasyid, dan boria. Tapi ami buat setakat yg kami rasa org Mesir mahu tahu, dan tak berlebih-lebih bimbang hanya akan menyebabkan kita menampilkan sesuatu yg ‘hodoh’ di khalayak dan menyebabkan org Mesir berkata, “inikah Malaysia?”

    Saya percaya, hiburan bukan keutamaan. Malah, lebihkan aspek pendidikan dalam majlis sebegini. Kita kan mahasiswa? Takkanlah mahasiswa nak bergelak ketawa dan berhibur secara melampau? Adakah hal ini sesuai dengan tahap IQ kita? Nanti masyarakat akan pandang serong terhadap kita.

    Pendeknya, berhibur bukan suatu matlamat akhir. Kerana kita ada sesuatu yg positif untuk kita sampaikan. Berhibur tiada salahnya selagi menepati segala yg dikehendaki agama. Islam tak pernah sekali-kali anti-hiburan. Benar, Islam melarang itu dan ini. Tetapi, sedarkah kita agama yg kita cintai juga tawarkan alternatif? Islam melarang zina tetapi Islam menawarkan nikah. Begitu halnya dalam hiburan. Bacalah apa yg Prof Dr Yusur Qardhawi kata tentang hiburan. Nescaya saudara dapat buka lagi minda tentang hiburan yg menepati syariat, tidak melalaikan dan dapat betul-betul ‘menghibur’kan kita, bukan melalaikan.

    Sekian rapuan terancang ini.

    Datanglah ke Mesir cuti winter depan. Wassalam.

  17. Aku tak nampak pon pilihan yang kau berikan untuk pilih tadi. Ada sundal banyak2 aja kat situ. Kau buat begini peja ada cara yang lebih baik kan? Apa point kau sampaikan perkara ini dengan niat baik tapi cara yang mencaci umat sendiri dan juga umat lain. Aku tahu pengetahuan agama aku bukan setinggi kau atau kawan-kawan kau/ Tapi setahu aku, adalah tidak baik untuk menghina begitu. Ia adalah ibarat memakan daging manusia bersama-sama (HR Ahmad). Ini tidak memberika banyak kesedaran pada orang tapi membngkit kan isu lain pula. Kalau kau tidak suka dengan MN kau duduk diam-diam aja dalam bilik. Like Maal said, Kita dulu rasa macam hormat juga pada kau dan ilmu agama kau. Tapi aku sudah kurang respect.

    Penyampain perkara yang baik dengan cara yang betul itu adalah yang paling wajar supaya dapat diproses dengan akal dan diterima dengan hati. Kan?

    Sorry la peja eh. Kid pulak yang bnyk komen mcm tuan blog. You offended other religion too. That is unappropriate.

  18. Maaf aku dah buang perkataan tu,ok?Begitu ker Islam ajar?Xsuka dok diam2 kat bilik?Islam ape yang ajar camtu?story2 siket?Aku dah buat banyak perubahan dahla tu untuk cuba memuaskan hati semua pihak,tapi cuba ko cakap lagi,tang mane yang tak btol?Bogel=orang yang tak menutup aurat memang dikira berbogel,cek balik hadis,maksiat=majlis tu terang2 maksiat..apa yang tak btol?
    Ehe,jangan marah2,nanti cepat tua!

  19. Nak cakap pasal offended other religion?bagus btol mizdyana kita berjuang utk non-muslim skali,ade jer yang hantar komen kata seolah2 apa yang smua Islam ajar adalah bullshit!Ko backup diorang?silakan..aku tak approve la yang kutukan mencarut2 tuh,aku guna sundal dah bukan main marah,diorang guna lagi teruk kutuk Islam ko nak backup plak

  20. jom pakai glove beramai ramai mase m’sian nite!!!! so takkan tersentuh bukan muhrim. haram pulak nanti berdosa.

    JOM ENJOY KAT MALAYSIAN NIGHT 2008!!! aka MAKSIAT NITE!!!!!! agaggagagaagga

  21. perli la hukum Allah,sama2lah kita doa bia Allah bagi hidayah siket dekat sape2 yang mempermainkan hukum Allah ni,kalo dah pakai glove bolehker bersentuh?Pikir sendiri boleh ker tak,rujuk sket buku

  22. what I meant by duduk diam2 dalam bilik was, kau boleh tidak pergi kan? Kau tidak notice juga aku ada kata benda ini boleh disampaikan dengan cara yang lebih baik? Yang lebih baik untuk diterima. Kita perlu ada sedikit sensitivity peja, sebab bukan hanya kita yang duduk disini dan bukan hanya muslim yang membaca blog kau walaupon kemudian2 kau tukar untuk muslim sahaja. If we want respect, we have to give respect in return. I dont know about bullshit tuh but i think thay said it becoz u have less respect for them. No? I am not supporting or back up agama lain dan berpaling pada ajaran agama sendiri.

  23. Btol apa yang diana cakap,aku terima teguran tu,aku ubah dahla ayat2 yang menyinggung tuh.Sebabtu aku tulis for muslim jer,xnak bagi non-muslim terasa.Memangla berbeza ajaran agama,ada yang dalam agama kita takleh bagi diorang boleh,mesti diorang rase macam pelik je kenape kita takleh kan?Tapi adakah aku perlu kata bendatu boleh sekadar utk menjaga hati diorang?Maafla,aku memang banyak kekurangan,aku pon bukan baik sangat,tapi bila rase macam tak btol aku cakap jerla.Terima kasih banyakla,ko banyak memperbtulkan aku,kalo aku tak cakap adakah ko akan datang utk memperbetulkan aku?Terima banyak,aku cuba ubah

  24. Aku tak racist,aku kawan je ngan smua kaum.Aku tak kisah pon,sensitif apa?Aku cakap benda yang salah?tutup aurat tu salah?tak campur laki pompuan tu slh?Ehe,aku cakap non-muslim sebab ayat die seolah taktahu apa2 tentang Islam,Orang yang mengaku dia Islam tak seberani itu menghina agama Islam.

  25. apalah sangat yang kita buat kat msian night? bole kate apa yg hampir semua org buat is; pakai baju lawa2, duduk tgk some shows, makan, amik gambar dan kemudian balik bilik masing2..

    setakat ni sy xde lg tgk msian buat benda2 x senonoh lg. xde yg tibe2 nak menari mcm dlm club ke, minum minuman keras ke, PDA ke..i dont know ur definition of maksiat but so far i dun see any of that la.

    lain la kalo duduk sebelah ppl yg blainan jantina is considered maksiat to u…

    sy faham la mmg la show2 die xberlandaskan islam pun sangat. tp ini malaysian night not islamic night. bukan kite yg islam je yg pegi tgk. non muslim kat sini pun mcm lbeh kurang ramai mcm kite

    n setahu sy, malaysian night ni sgt universal. kat negara yg malaysian students ramai, mesti ada malaysian night. kat situ la kita sama kita berkumpul n hidupkan suasana mcm kat malaysia wpun kite jauh dr rumah. bole jumpa kawan2 lama n baru. kita yg ddk dekat wif each other ni mmg xrase sgt that suasana. but kat tpt lain mmg diorg sgt look foward utk pg.

    kalaulah ada some ppl yg menyalahgunakan msian night dgn buat benda yg tak sepatutnya, i believe its very little of them, n maybe they’re not even muslim. wallahualam la. jgn kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

    i understand u just expressing ur thought about this whole thing. everybody has the right to do so. so here’s mine.

    if its a majlis yg hanya muslims yg pegi, u can do somthing la bout it. maybe u can bahagikan tempat duduk antara laki dan pompuan spya xbercampur dan buat show2 keagamaan je. nasyid ke, tilawah ke, bole je sume. but this is majlis where all malaysians come. there’s little to do.

    kalau xde malaysian night dah, boring la kita kat nizhny ni. dah la nizhny ni mmg boring.

    sori la tertulis panjang lak.🙂

  26. Pingback: Mencari sinar dalam kegelapan? « Leokid’s Life

  27. Saya lihat ramai yang terkesan oleh post peja ini, termasuklah saya yang emo sekejap tadi. Justeru, saya meminta maaf sekiranya komen saya itu menyinggung mana-mana pihak, dan saya tarik balik mana2 kenyataan saya yang offending tersebut.

    Namun saya kesal, kerana point artikel yang peja tulis ini tidak kesampaian kerana dikaburi emosi yang mendalam.

    Justeru, saya re-phrase balik pendapat peja, dan saya tulis sebuah lagi artikel baru mengenai Malaysian Night. Secara pokok pangkalnya, lebih kurang macam yang peja katakan, cuma kalau anda nakkan penjelasan yang kurang beremosi, boleh lihat di post terbaru saya itu.

    Dan oh ya, non-muslims are also invited. I’ve tried my best to simplify everything, so that all of you would understand.

    Jika anda benar2 ikhlas mencari penjelasan, datanglah berkunjung ke post saya itu. Sebaliknya jika anda sekadar nak mencari perbalahan, kutuk-mengutuk dan sebagainya, tak usahlah datang, buat menyemak je.

    http://leokid.wordpress.com/2008/11/22/mencari-sinar-dalam-kegelapan/

    *tajuk takde kena mengena, sbb saya tengah blur xtau nk bagi tajuk apa.

  28. Yerla,of course la noone perfect,tapi kalo bagilah bukti Pios PPIM yang menghalalkan Big Mac McD,sila bagi bukti yang jelas?Tak baik la racist,even sejarah islam pon membuktikan yang orang Islam boleh bekerjasama ngan orang bukan Islam,kita sama2 menghormati antara satu sama lain la.Ade x saye menghina agama lain?xde kan?So tak payahla hina Islam,ade stgh benda non-muslim takkan faham n hanya yang Islam akan faham,kalau ada mungkin bahasa yang digunakan kasar,saya minta maaf,mungkin cara tu adalah salah,tapi apa yang saya cakap tentang maksiat,membuka aurat tu smua memang berlaku.Artikel ni utk orang Islam je sebab non-muslim takkan faham

  29. Pingback: Malaysian Night (1) « Efenem’s Weblog

  30. wow, mmg hot giler lah post nih..
    lps bc post ni, mmg suprise…
    adekah fakta yg diutarakn olah abg peja dlm post ini mngenai MN adalah benar?
    jika benar, masya-Allah N subahanallah..
    apa sudah jd dgn belia zmn ini?
    bukankah mrka msih mahasiswa?
    bukankah lbih baik m’utamakn peljrn brbnding hiburan?
    hiburn itu skdr smpingan, relaxation ketika mind & body stress..
    klu nk entertainment skali pun, biarlah kene dgn caranye dn brpade2..jgn over sgt..

    pd mulanya agak sukar bg sye utk mmhmi post ini mmndgkn sye ni sbnrnye msih lg underage…
    tp lps bc skali lg, brulah sye fhm…
    mgkn ade yg akn kate bhwa sye tiada hak utk brsuare dlm hal ni mmndgkn umur sye msih mnth…
    tp, berilah peluang utk sye brsuare dn m’utarakn pndpt sye..

    sye grow-up dlm suasane yg sdrhana…
    mix ngan budak2 laen; muslim & non-muslim…
    sumtimes sye bleh nmpk sndiri prgaulan bebas brlku di skolah…
    itu bru bdk skolah…
    kdg2 klu gi jln luar rumah, pun bleh nmpk prkare yg sme brlku…
    klu tgk dlm tv, jgn ckp lah..
    itu lg byk…
    klu dh prkra yg sme brlku ke atas mahasiswa & mahasiswi yg study kt oversea, mcm mne plak?

    anywayz, congrats abg peja krna brjaya post tjuk ni, although I’m very sure you know d risk of posting this..very brave to take d risk, aren’t you?
    btw, plz elakkn lg gne words ‘yg x sedap’…
    teguran yg ikhlas, hrp x offend u in anyway…

  31. Thanx erna kerana bagi sokongan,aku dah ubah ape yang patut tuh,perkataan tak elok aku dah buang dah,ada pape lagi tak yang tak kena?Bagi sape yang komen pasal ada ahli PPIM menghalalkan Big Mac tu sume aku ase orang tu perlu tahu Islam kot,kalo tak tahu xperlu komen,macam kristian ade je kan katholik,protestan,ortodoks sumekan,ade perbezaan.Islam pon ada perbezaan dari segi mazhabnya,merupakan satu rahmat bagi umat Islam,so,kalo tak tahu Islam jangan komen pasal Islam,aku sendiri pon tak komen pasal agama lain sebab aku takreti sangat,aku sekadar bercakap tentang benda2 yang patut diaplikasi oleh orang Islam sahaja.So,harap non-muslim tak terasa dan rase tersinggung

  32. salam..
    it’s always hard to change people kan..
    me myself dulu pn camtu gak..
    mase skolah dulu2..dulu2 pkir macam ape yg kite buat ni btol sgt dah,n ble ade org tegur,marah2 n x puas ati..mule la macam2 pkir utk membenarkan mende yg kite buat tu..
    but then skrg ble kite sndiri tgk dr point of view org yg tegur tu,actually he is so right,and i was so wrong..byk btol dosaku ini…wuwuwu~~
    hanye org yang faham akan faham artikel ni…

  33. Sekadar menulis untuk mengingatkan diri sendiri sahaja terutamanya,manusia tak sempurna,orang kata cara ni tak betul tapi tak pernah mencadangkan bagaimanakah cara yang btol tu?

  34. “orang kata cara ni tak betul tapi tak pernah mencadangkan bagaimanakah cara yang btol tu?”

    Sama la ko pun. Cakap MN xbtol, tp bagaimanakah MN yg btol tu?

  35. dah cadangkan tu,buat adjustment bia selaras dengan kehendak Islam.Harap fahamla,jangan buat2 tak faham n nak marah semata2,bia cukup syarat2 yang Islam nak,takkan sebagai orang Muslim tak tau?kalau btol taktahu belajarla tapi kalau buat2 taktahu muhasabahla diri,sama2 kita tgk apa yang kita perlu perbaiki,kalo setakat komen yang pura2 tak tahu ni malas aku nak terima tapi biarla…kita sama2 tgk kat akhirat nantila sape btl sape slh,kat atas dunia ni aku tak kisah sgt,aku nak tuntut kat akhirat nanti.Bila kita baca quran ade je cakap pasal orang yang tahu tapi taknak terima,golongan mane orang2 macamni tergolong?jawab sendiri la

  36. Tak perlu saudara gusar dan risau tentang perkara ini.

    i’m strongly believe that you are on the right side in this matter altho you expressed it maybe in a bit harsh kinda of way. But it’s doesnt deny the fact that what you said is correct.

    From what can i see, SOME of us just start bashing you without clearly stated that what he said is wrong. THEY just let emo take control, and smote him. “Your method is way too harsh!!” “Jom pakai glove beramai ramai mase m’sian nite!!!!” What the heck is that?? Is that even an argue??

    You’re just being argumentative. Apt to argue doesnt help in this matter if you dont have something to be brought upon, something to argue with. Spitting around wont help, wont suffice to sort out this matter. This matter is not something that you can quibble around. It’s clearly UNDISPUTED fact that MN is MAKSIAT. IT’S CRYSTAL CLEAR.

    Prove me wrong. Anyone that can refute this matter, without letting ur emo take control of yourself, then please. bring it on. Give me reasons on what Faizal said is wrong. I think Faizal will gladly give explanation for everything. I’m speaking as a mere muslim here and i just cant imagine how another muslim can say MN is not a maksiat. Sorry to say, it is just unimaginable and beyond my apprehension.

    And again, Faizal in this matter didnt want to boycott or even ban MN for life. He’s just saying that MN is in need for adjustment. Better you start thinking about that rather thinking how to bash this poor fellow. It doesnt help, and just worsen this matter.

    For non muslim: yes, you have the right to argue bout this. But you cant just stick your nose in this matter if you didnt know the whole thing(referring to the BigMac,McD stuffs). We respect your religion, and we are expecting the same thing in return. So, i really felt uneasy when somebody meddle into this matter just to provoke us, said bad things about our religion. Please, if you really want to argue about this, really want to understand..then we will gladly enlighten you. But if you just wanna effing around, just back off. You officially are not welcome to be here.

    Personally, i salute this man for his bravery and courage to bring this up. Ask yourself. DO YOU EVEN HAVE THE GUTS TO BRING UP THIS MATTER AS WHAT HE DID? I doubt…

    Maaf jika komen sy terlalu panjang, dan sukar difahami. Sy budak baru balajar BI..🙂

  37. This is a very insulting blog to me as a Malaysian who’s studying in NNSMA.
    You compared the hairstyle with dogs. IF you have the guts to say this, I guess it’s time for people to rather not touching the religion but personally attacking you.
    We don’t disrespect the muslims during the Malaysian Night. I don’t think dancing is a crime. In Malaysia, you can see such a performance too, even amongst the muslims. So is it wrong for them to dance culturally or is it you who envy those who’re talented?
    Some people think modernly, some people just stuck behind and think as they thought was RATIONAL. You are not our father or mother or anyone related in our family, who are you to tell us what to do?
    Malaysian Night was suggested by our senior students and the tradition goes on and on until today. We had fun. This is though not a proper university life but it at least brought fun to all of us who longed for a night where we can forget about all things and just enjoy watching the performances, eating the delicious food and taking pictures with graduating seniors.

    It’s a great disappointment to read this blog as a Malaysian. This is not Sekolah Agama anymore. If you don’t think this is right, please transfer yourself back to Malaysia, or to any islamic countries to study. They might have a place for your pessimism and religious thought.

    Oh yeah, should you touch female patients next time? There’s no boy hospital u know? Some are not covering their aurat in the hospital u know? Should you check a patient’s breast? How about vaginal examinations?

    I don’t wish anyone to boycott the Malaysian Night, coz I think it is a Unity Night. We laugh at comedies and sketches, we are touched by the great slightshow prepared, we sing with them, we cheer with all. I love this event. But it’s up to you to think about it. MSA has no right to restrict you from not going there.

  38. Thank you for your comment. I appreciate it that u didnt stand behind anonymity.

    First of all, I apologize should this article insulted you in any way. Telah saya jelaskan, tulisan saya ini ditujukan kepada Muslim sahaja, justeru bertenanglah dan jangan khuatir, anda tidak ada kena mengena dalam hal ini.

    Berkenaan soalan anda mengenai menyentuh orang yang berlainan jantina di hospital, suka saya jelaskan. Dalam Islam, menyentuh antara lelaki dan perempuan yang bukan bersaudara adalah tidak dibenarkan, kecuali dalam keadaan tertentu. Antara keadaan yang dibolehkan adalah seperti untuk tujuan perubatan atau pembelajaran. Itu pun sekiranya tidak ada alternative lain yang boleh dicari, atau proses mencari alternative lain itu sendiri membawa kemudaratan.

    Islam, tidaklah menghalang sepenuhnya aktiviti manusia. Semuanya dibolehkan, dengan kelonggaran dan bergantung kepada situasi, masa, keadaan dan tempat. Berhibur, dibolehkan, dengan syarat dan peraturan tertentu. Malaysian Night, jika diadakan dengan syarat dan peraturan tertentu, juga dibolehkan disisi Islam.

    Kepada non-muslim, saya mengalu-alukan jika anda ada persoalan mengenai Islam yang anda tidak faham, dengan syarat anda benar2 ikhlas bertanya kerana curious. Sekiranya anda sekadar bertanya untuk provoke, tanpa budi bahasa pertanyaan yang baik, maaflah saya tidak akan layan.

  39. That’s right~! if you think u r curious about sumthing x hesitate to ask~! don’t just blame ppl on what u have no idea is.

    peace:D

  40. That’s right~! if you think u r curious about sumthing x hesitate to ask~! don’t just blame n bash ppl on what u have no idea with.

    peace:D

  41. hello guys…….I’d really rare read d comments of ppl’s blogs but today I juz did…1st of all I wanna state that my comment is directed to the MUSLIMS ONLY.Actually,I think that most of these comments r not suitable with the Islamic practices….So ppl here,who’r muslims plz reconsider about ur every word typed in the comment…..We have our guidance, Al-Quran n Al-Sunnah…….dont juz think according to our logic thinkin’.our IQ…Our logic thinkin’ is nothin’ comparin’ to the Allah’s knowledges….I’m not suggestin’ ppl to boycote MN but it’s nicer to say that avoid sumthin’ which can lead to maksiat…I wont boycote MN if there’ll we some changes in the plannin’…especially about touching btwn male n female(for non muslims,they wont understand unless they’d learn bout it) for muslims,they hv known it but may be still dont understand I guess……..yess we r educated,but in Al-Quran already stated about that.(Muslims should know what am I talkin’ about)….it’s not about getting stimulated by gurls or boyz …….get excited or what so ever or not….it’s all about practicing n understand the Deen my dear friends……..the rules,the law of Islam is created by THE ALMIGHTY ALLAH…….not us…I’m not defendin’ anybody or individual or company or etc but here I seriously defendin’ my DEEN,our DEEN…..Faiz U cant compare bout going to lecture or not is haram with going to MN…..it’s too too too diff things..1st of all using our IQ:what do we do during lecture?r we dressin’ like goin’ to MN?r we?r we listenin’ to new knowledge?r we learnin’ sumthin’ good?could we use that knowledge for Islam?what is the stand of Islam for learnin’ or cognitive process???……..then compare with MN…r we dressin’ like we r goin to lecture?r we coming with sum1 special??what kinda performance we’d watch?is it cultural performance for non Malaysians?could we make sure there’s no touchin’ btwn boys n girls(muslim n muslimat)?is there enough light in there?…….Islam teaches n preaches us every single thing in a very detailed pattern…..so my dear friends,I’m not askin’ U to boycote but plz think b4 typin’ comments.think bout ourself 1st…..I confessed,I’d never miss MN b4….but a brother of our ummah is tellin’ me the truth….so I’d admit it.wrong is wrong.sins is sins…..Why cant we had some changes or improvement to MN??come on Muslims…….do we practise what Islam preach??plz remember about AL-Quran n As-Sunnah.plzz…….plz……….so my dear frenzz plz consider ur comments n judgements…dun juz simply type them bcoz it’s kinda insultin’ Islam ur own religion….It’s a sin-commit action.

    for non-muslims: it’s hard to explain every single thing to U,bcoz not every single thing can be explained by our logic thinkin’(IQ)……even me,if ppl from other religions tellin’ me sumthin’ bout their religion.I might b not undrstnd….so plz ask if U wanna know sumthin’ n avoid from attackin’ any individual if U dont reallt know.it’s so so so so not right.

  42. erm..aku taktahula,xmampu lagi nak menggunakan kaedah2 pengeluaran hukum(TERUTAMA BAB ”QIAS”),xpegi lecture haram sume ni,ilmu feqah aku tak cukup,ilmu tafsir tak cukup,quran pon tak hafal Xpaham banyak lagi,skadar yang simple2 and jelas dalam quran tu aku berani cakap,takut.Bab hukum ni,kalo btol pon akan berdosa n kalau salah pon akan berdosa KALAU DIKELUARKAN TANPA ILMU YANG MENCUKUPI.

  43. cuba kita hayati lirik lagu too phat alhamdulillah ini :

    Disaat waktu berhenti…kosong
    Dimensi membutakan mata,memekakkan telinga
    Lalu diri menjadi hampa
    Saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
    Sadarku akan hadirmu,mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

    Ult li albi bissaraha (I’m opening up my heart with honesty)
    Hayya nab’idil karaha (Let’s avoid the hated and hatred)
    Syakkireena a’ kulli ni’ma (Let’s remain thankful with what we have)
    Ba’ ideena anil fattana (Let’s avoid all lies and sins)

    Merenungi luar jendela,mengagumi kebesaran yang Maha Esa
    Ku menilai kehidupan dari sudut berbeza
    Tak memadai hanya kecapi rasa selesa
    Maukan harta yang mampu beli 1 semesta
    Berpesta ke pagi botol bergelimpangan
    Kekasih muda bukan takat berpegang tangan
    Harta dan jamuan nafsu tidak berkekalan
    Bila menjelang tua bukan itu jadi bekalan
    Dan jangan puisi ini disalah tafsir pula
    Bukan berkhutbah cuma betuli diri jua
    Ingin hidup sempurna aset nilai berjuta,
    saling tukar wanita,senyum dan mati tua
    Bakat dikurnia jangan disalah guna
    Jangan kufur nikmat yang diberi percuma
    Guna kelebihan untuk hikmah bersama
    Jagalah nama hidup penuh pementasan dan drama
    Ada berisi ada yang kurus,ada melencong ada yang lurus bukan semuanya tulus
    ada sempuna ada kurang upaya ada yang jadi buta hanya bila sudah kaya
    Sebesar rumah bermula dengan sekecil bata,boleh hilang dalam sekelip mata
    Ucaplah alhamdulillah bukannya sukar, kerna semana kaya atau besar
    Tetap Allahuakbar!!

  44. ermm..panas sungguh article ini.sampai masuk 40 lebih komen…dari bicara soal MN sampai ke hospital.Diharap pembaca bijaksana dalam komen,takut kebodohan itu terserlah…

    Non muslim,bagus untuk kenal dan paham hukum hakam dalam Islam…Tetapi hanya sekadar komen dan provoke tanpa mahu mengambil point-point penting,menolak proses belajar dan diajar..perkataan BANGANG itu lunak bagi kalian.Bodoh tidak boleh diajar!

    Buat muslim hati-hati jua dalam komen,mungkin kalian tidak bersetuju dan cinta pada maksiat melebihi pada kebenaran tetapi berpadalah.Saya bimbang,dalam berhujah songsang akan menyebabkan aqidah melayang…Non muslim make sense kerana jahil,muslim….LU PIKIRLAH SENDIRI!!!!

  45. salam.really dis is ma 1st tym viewing ppls blog,kinda nt interested wit it.but since i heard frm ma fren commenting abt tis MN thing writing,i think i shud t8 a look at least.Peja ye??isi yg disampaikan mmng lah bgs,tidak perlu dinafikan lg mengenai kebenarannya.sy bersetuju sekiranya anda mengatakan bhw ia bole mendorong kpd maksiat.u’ve d gut to speak out.bgs lah tuk mengingatkn antara satu sama lain.Tp dari segi penyampaiannye sy rasa anda perlu lebih banyak belajar.jangan lah terlalu mengguna kan perkataan yang melampau batasan atau pun terlalu kasar.Untuk mnjd seorang da’ie sy rs ada criteria yg perlu anda titik beratkan.Dan lihatlah jugak kpd siapa anda mahu sampaikan.Bukan semua org ade pendidikan agama yg sama level mcm awak.so y using perkataan yg boleh membangkitkan kemarahan org?Guna lah cr yg sepatutnye,lemah lembut.Kalo dah x bole,gunalah pendekatan “selemah-lemah iman” berdakwah lah dngn hati.Menyampaikan teladan perlulah bermula dr diri anda sndr,tunjukkan contoh teladan yg baik br lah senang org nak melihat keindahan agama kita.Even non-muslim pom jugak boleh lihat keindahan nur islam tuh sndr.Islam tuh indah,sekiranya anda pandai tonjolkan keindahannya.Sy takkan comment psl MN,sbb sy pom tak de lah berilmu sngt.Tp sy rs it really dpnds on individuals tuh sndr.u hv the right 2 make decisions,u know wat is right n wut is wrong.Parents pom dah bg pengajaran yg bnyk,apatah lg cekgu2.Skang it really is ur turn to practice n 2 choose.dan berpeganglah kpd aL-Quran dan sunnah Nabi.

    **sorilah kalo melencong dr topik**

    Wallahua’lam.

  46. Teringat plak ada kawan nasihat haritu,dalam satu2 gerakan ni,kita boleh diibaratkan macam tanah liat smuanya.Dimasukkan dalam ‘microwave’ utk dijadikan bata.Hasilnya,ada yang jadi bata yang elok(tak keras tak hancur),ada yang jadi keras dan ada yang hancur.Tapi ketiga2 itu diperlukan dalam menyiapkan bangunan .Yang keras ade part dia,yang elok ade part dia dan yang hancur ade part dia.(saya ni diibaratkan bata yang ‘keras’ tu la oleh kawan saye tu)…Begitu juga kalau kita perhatikan sahabat2 nabi,tgk Saidina Abu Bakar,terkenal sebagai seorang pemaaf,tgk plak Saidina Umar,terkenal sebagai apa?ha..Abu Hafs=Bapak Singa.Smua ada kepentingan n hikmahnya.Contohnya kalau orang tak suka yang keras,dia akan berbalik kepada yang lembut seolah2 yang keras ni yang membawa dia kepada menyukai yang lembut.Tapi kalau dengan sengaja tidak mahu membuka hati ni,tak mampu saya nak katakan apa2.Kalau kita smua berjihad skadar jihad hati disebabkan kita memang tak mampu.Mungkin saya boleh terima,tapi cuba kita tgk urutan dalam mengubah sesuatu:
    Mula2 guna tangan JIKA TAK MAMPU GUNA TANGAN baru guna mulut..then JIKA TAK MAMPU NAK GUNA TANGAN N MULUT barula benci dengan hati,sesungguhnya itu adalah selemah-lemah iman.Bayangkan semua daripada kita hanya membenci dalam hati diam2,camner???Fikir2kan.Takkanla sebab diri sendiri buat,kita pun seolah2 menghalalkan benda tu dengan terus-terusan berdiam diri.Ini sahajalah yang mampu saya buat disebabkan oleh kelemahan diri dan iman saya sendiri.Sama2 kita membuka hati dan jangan berajakan emosi.

  47. For the non-muslims who gave some responses, i want to state here that an individual muslim may make mistakes. Some muslims may lack the knowledge of islam and/or poor in explaining. ISLAM as a religion is perfect but muslims have a lot of imperfections (except the prophets).

  48. Assalamualaikum..i am a muslim in malaysia that came across ur blog post..i hope u understand english as my BM is very very rusty.dah lama x pakai..berkarat la..x baku dah..anyways..in ur own blog u said that u attended the event as ur OWN iman had faltered..truly is this the fault of malaysian night? atau pun kesalahan diri mu sendiri? it is our owh eyes,our own thoughts..we choose whether we see the aurats u loathe or the beauty of gods hills n rivers..so if we chose to look at the women..or as a matter of fact to hold the women n dance..n miss our maghrib then truly is it not out own negligence n weakness of our heart n imans? truly my bro we must correct ourselves n our hearts before blaming something 4 such transgressions..maybe if d muslims were to be an example of good behaviour..then maybe we will be further exalted n seen as a example? so correct ourselves..for a wise sheikh once said that does not 3 fingers point at ourselves when we point 1 at some1 else?
    PS: i am sure ur intent is good bro…pls feel free to contact me via email

  49. ok, teguran yg kasar & hurtful tp sy terima. mmg salah pun tp first instinct of human when come across something yg sedang attack-mode is defence of oneself so sbb tu byk org flame blog ni kot..so sy dah get thru “defence” period n skarang, will change for the better (hopefully).

  50. Saya minta maaf dan akan menggunakan bahasa yang lebih baik Insyaallah pada masa yang akan datang.Pada mulanya saya sekadar menulis untuk bacaan teman2 dah ”biasa” dengan saya.Disebabkan tu saya gunakan gaya bahasa percakapan yang sedemikian,tetapi perkara diluar jangkaan saya telah berlaku dan saya dapati bukan ”mereka2” yang tertentu sahaja membacanya

    Saya memang akui gaya bahasa yang saya gunakan memang kurang sopan untuk tatapan umum.Insyaallah saya akan perbaiki dari masa ke masa.

    Saya tidak pernah berniat untuk menjatuhkan maruah sesiapa dan tidak pernah terlintas untuk mencari publisiti murahan.Saya tidak pernah mendapat keuntungan dari perkara2 yang sedemikian.

    Saya juga kurang berminat untuk menjawab tohmahan2,kata2 kesat,fitnah yang orang tujukan ke atas peribadi saya.Cukuplah Allah membalasnya.Semoga mereka dibukakan hati dan Selamat Berjumpa Di HARI PEMBALASAN dengan ALLAH SEBAGAI PEMBERI BALASAN untuk semua perkara yang berlaku.SAYA AKAN MENUNTUT SEMUA HAK SAYA DI DEPAN ALLAH kelak.

    Wallahua’lam.

  51. mengubah dengan TANGAN tu, patutnye, orang2 atas (MT ko, Presiden ko).. kalau oghe2 hok dok bawoh ni, denge suaro n hati jah la hok bulis.. ko guano.. tebeng guno tange, keno igak.. haha

  52. pada ketika ini, saya ditakdirkan membaca dan memberi komen kat blog pejal. saya diberitahu oleh rakan-rakan bahwasanya kat Nizhny skrg hangat pasal isu nak boikot Malaysian Nite atau apa saje yg akan kita panggil lah. satu blog yang menarik, hebat, berani dari pejal mengutarakan isu boikot Malaysia Nite sehingga lah pembaharuan atau perubahan selaras dgn ciri-ciri yang baik dibuat (dari kaca mata Islam) dan membolehkan pelajar-pelajar Muslim hadir , turut serta ke program yang kononnya simbolik setiap tahun pelajar-pelajar Malaysia di Nizhny Novgorod nih.
    pada pendapat saya, program Malaysian Nite adalah sebuah rancangan yang hebat dan berjaya menonjolkan budaya berbilang kaum rakyat negara Malaysia. tetapi 2 years back, persembahan MN tidak dapat menepati atau dlm erti kata lain, tidak berjaya sebagaimana nama “Malaysian” Nite. adalah lebih baik jika penganjur program ini pada tahun ini mengambil kira apa yang diutarakan oleh peja menerusi blog ini. contoh saya, Malaysian Nite kita terbuka kepada semua International Students dari seluruh Nizhny Novgorod State Medical Aca dan jemputan khas kepada pensyarah2 NNSMA. Dress Code : Glamourous / Gold. (kepada Muslim : pakaian sopan dan menutup aurat). Acara Persembahan : Kebudayaan Malaysia 100 %. tak usahlah benarkan lagu-lagu omputih dinyanyikan dlm MN kali ni, tidak melambangkan ibu pertiwi langsung. buat persembahan yang mengikut perspektif budaya tanahair sesuai kita hidup dlm masyarakat majmuk, Melayu, Cina, India, Asli, Bidayuh, Iban, Kadazan dan lain-lain. Buatlah persembahan seperti Dikir Barat ke, Mak Yong ke (olah skrip sendiri – buat skrip lagu berkaitan dgn kehidupan pelajar di NN ke cerita pasal masa depan nnt jadi doctor ke apa2 yg sesuai – masukkan dlm skrip lagu, ke nak tukar melodi skit2 ke whatever lah) ye lah u all tahu kan skrip asal lagu Mak Yong ni kan khurafat^^ , Tarian Naga ke Tarian Tamil ke …dan macam-macam lagi idea boleh buat supaya semua pihak Muslim n non-Muslim “happily ever after” MN , ha’ah jgn lupa, Perempuan Muslim dilarang buat persembahan solo (suara aurat tu)… huhu
    so, cadangan saya, pihak penganjur buat la BRAINSTORMING sebelum acara MN sebenar berlangsung. make sure, *kaki-kaki penting hadir masa brainstroming nak kupas apakah jalan cerita terbaik akan dipersembahkan pada MN yang hebat tahun ni. kita semua tahu objektif MN cukup jelas, kita sendiri ada jawapan yang tepat kenapa dan mengapa Malaysian Nite perlu diadakan.

    *kaki-kaki : jemput pemimpin-pemimpin pelajar dari setiap lapisan kaum Malaysia yang ada di Nihzny Novgorod ni, contoh wakil dari pelajar Melayu Islam, pelajar Cina, pelajar India, pelajar Iban, Kadazan, Bidayuh dll utk sesi BRAINSTORMING supaya MN dapat diterjemahkan sebagai program yg sgt ceria, enjoy oleh org2 bukan Islam, dibolehkan Islam utk dianjurkan dan diadakan, dan dihadiri oleh semua pelajar berpassport Malaysia^^ dan sebagai tambahan buat lah jemputan utk pelajar-palajar antarabangsa yang lain hadir turut serta dlm MN yang bakal berlangsung gilang-gemilang ini.

    hendak seribu daya, mahu seribu cara
    -insan berbicara.

  53. salam semua. xyah lah nk kecoh2 dah. benda hiburan ni kan dibolehkan oleh agama..setiap yg dibolehkan ada batas nya..nak kawin pun ada batas 4org je kekekeke..oleh itu setiap apa yg dihalalkan ada batas nya n setiap apa yg diharamkan xde batas dah..haram tetap haram!!!. ok lah geng…nk berhibur berhiburlah…ramai ulamak yg menghalalkan hiburan..tapi apa yg melebihi batasan(ex belly dance, strip dance etc kekeke) adalah diharamkan dude. nk buat malaysia nite buatlah tapi xyahlah nk haramkan. sapa nk gi gi lah..tanggung dosa masing2..sapa xnk gi mcm aku xyah gi kekeke..dah berapa tahun ntah aku xgi kekeke..bayar pun x..kan bagus kekeke..k lah geng..gua blah dulu..adios!!! wslm.

Leave a Reply

